fredag 9 mars 2012

MR bröst-ländrygg, Sakroiliakaleder

Anamnes, klinisk data:
Pat. med mångåriga ryggproblem, har numera hög SR och distinkt smärta i nedre bröstrygg/thoracolubala övergången samt ländrygg. Nedsatt rörlighet i hö SI-led. Tidigare haftt iriter och är HLA B27 pos. Uppfuller kriterier för Bechterew. Kan vara kandidat för biologiskt läkemedel. Därför viktigt arr utesluta ev. annan genes till ryggbesvären.
Känd diskbråck i nedre ländrygg.

Frågeställning:
spondylodiscit? Mb Bechterew? Sakroielit

Svar:
2011-05-17 MR SI-leder
Usureringar och ödemförändringar bilateralt i SI lederna som ser ut som sakroilit med färskt inslag.

2011-05-17 MR Bröst-ländrygg
Nytillkommet jämfört med 090916 ses en partiell progress av en paramedian vänstersidig diskbråck som vid dagens undersökning mäter 5 mm i sagittal plan och ger förutsättning till rotpåverkan S1 vänster.
Ökad signal på vätska känsligare sekvenser i faschettlederna L5 höger, bilateralt Th5-Th9 av artritutseende. Diskreta signalökningar även i främre kotkroppskänderna L4-L5 som påminner om anetrior spondylit som vid Bechterew men som är ändå något ospecifika.

- Bilateral sakroilit och fachettledsaartriter i bröstryggen och nedre ländryggen som inger misstanke om Mb Bechterew. Recidiv diskbråck L5-S1 vänster.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch.. lider med dig! Är termer jag inte har en aning om vad dom betyder på "svenska" men som jag sa innan idag att du ska verkligen ha eloge för att du orkar kämpa med gymmet osv. Många många kämparkramar från mig

Anonym sa...

Usch.. lider med dig! Är termer jag inte har en aning om vad dom betyder på "svenska" men som jag sa innan idag att du ska verkligen ha eloge för att du orkar kämpa med gymmet osv. Många många kämparkramar från mig