onsdag 30 maj 2012

Kanske ska skriva hur det gick

Var ju, som skrivet tidigare, hos diabetessköterskan idag. Oj vad jobbigt det var innan med alla tankar om hur ser allt ut och, vad ska hon säga om att jag gått upp i vikt. Men jag fick faktiskt upp ögonen för hur bra min diabetessköterska verkligen är. Har bara träffat henne en gång innan då jag i början av förra året bytte till denna vårdcentral.
Vi pratade om kortisonet och in viktuppgång. Att det faktiskt var viktigare att jag rör på mig som jag gör nu än att jag går ner i vikt. Att det sänker blodsockret det med.
Jag kanske ska skriva att jag tidigare haft tabletter för min diabetes men att jag fick sluta med dom för dom trodde att mina magbesvär berodde på tabletterna. Sedan dess har jag haft bra värden då jag även gick ner drygt 40 kilo.
Mina värden idag var bra. Eller ja. hbA1c som är långtidssocker var 35 och det ska ligga under 52 vilket var fantastiskt bra. Men fastesockret jag tog förra veckan var 6,7 vilket är för högt då det ska ligga under 6,0. Jag har funderar och läst om mina mediciner och Humiran kan ge ökade sockervärden och den tog jag tisdagskvällen och sedan fasteproverna på torsdagsmorgonen. Ja, det var inte så mycket att hymla om. Sedan skulle blodtrycket tas, det var 114/87. Vilket är ett bra tryck, om man inte har diabetes. Då bör man ha ett undertryck på under 80. Så nu ska jag kolla det lite mer, hon skulle rapportera till läkaren och så får vi se.
Jag har blivit med blodsockermätare idag också. Man använder det oftast inte som typ II numera. Men eftersom jag äter kortison ibland så ville jag ha en. Sen ha lite koll på fastesockret också.

Nu vet ni det. Allt ser dock överlag mycket bra ut.

Ta vara på er!

Inga kommentarer: