måndag 21 maj 2012

Sommar och sol

Idag har det varit riktig sommarvärme. Till min fasa så har jag inte direkt några sommarkläder att ha på mig. Eller, visst har jag det. Men idag skulle jag ta en promenad, och det gör jag inte gärna i klänning. Måste köpa flera byxor att ha i sommar. Som man kan ha när man tar en snabb promenad i gympaskor. Har ju gått upp några kilo sedan förra sommaren också på grund av kortisonet jag åt under 8 månader förra året. Jag kan ha nästan alla mina kläder, men jag gillar inte när det sitter åt för mycket.
Jag har längtat till sommaren. Men jag tycker det här i början bara är drygt. Det går ju inte direkt att åka och bada. Visst, man kan åka och sitta vid vattnet, men jag älskar att bada. När jag var yngre så badade jag oftast runt påsk, och allra senast sista april. Det var en sport för mig att bada innan dess. Oftast om jag inte hade badat innan sista april så var jag hos pappa på valborg och då badade jag där. I dalälven. Det var kallt vill jag lova. För att inte tala om min syster Erica när vi syskon, utom storebror, spelade in en skräckfilm (Vi döpte den till Helia) och Erica var "spöket". Vi hade en scen nere vid vattnet, att hon skulle ligga och flyta i vattenbrynet. Men, det var is fortfarande. Hon lade sig på isen, i lucianattlinne, medan vi filmade. Det var härliga tider det. Jag har dock inte sett den rätt ihopsatt. Men det blir nog en vacker dag.

Nu kom jag in på helt andra saker. Men, ibland är det så underbart när ett minne kommer till en. Ett glatt minne. Då det var under en svår period i mitt liv.
Jag kom helt av mig känner jag. Saknar mina syskon en hel massa. Vi är spridda i landet. Haha, det lät ju det med. Erica bor och pluggar i Linköping, Elin bor och pluggar i Uppsala, lillebror Oscar bor och pluggar i Avesta och storebror Tommy bor här i Västerås. Men det är sällan alla 5 är samlade. Sist var nog på Elins student förra sommaren.

Ja, nej nu blev jag sentimental.

Ta hand om varandra!

4 kommentarer:

Maria Therese sa...

Ja, helt galet vad det blev sommar helt plötsligt! Solen är underbar, men jag är inte så förtjust i värmen ;) Däremot är jag precis som du och älskar att bada!! När jag var yngre var jag rena rama vattendjuret. Här i Västerås har jag dock inte badat än...ser ju i och för sig Mälaren från min balkong, men det verkar vara en bit dit! Får väl försöka hitta en strand på kartan och försöka ta mig dit i sommar ;-) Hur är det för dig, kan inte du heller bada i för kallt vatten? Förr hoppade jag i utan att tveka, men nu får jag så ont i kroppen om det är för kallt.

Ja, visst är det härligt med minnen ibland, och de glada, ljusa, fina minnena behöver få plats! :) Låter som att du och dina syskon haft roligt tillsammans!

KRAM :)

Erica sa...

Just ja! Jag hade totalt glömt bort att vi gjorde en scen där jag låg på isen. Men nu kommer minnena fram. Jag minns som tur är ej hur det kändes eller hur kallt det var. :-) Jag minns dock verkligen att du alltid skulle bada tidigt och att det blev en del aprilbad. :-D

Synd att du aldrig har sett den rätt ihopsatta versionen av Helia. Den är ju som sagt försvunnen för tillfället. Jag hoppas att den dyker upp, för jag skulle verkligen vilja se den igen. :-) Jag minns dock att det blev osynkning mellan ljudet och bilden... Lite småjobbigt att titta på då, men jag tror inte att det var så farligt ändå.

Lina sa...

Ja, den kom från ingenstans känns det som. Jag älskar också solen men tål värmen mindre bra. Jag blir sämre i kroppen av för mycket värme.
Jag kan båda när det blir varmare i vattnet. Förra sommaren så blev det nästan bättre i vattnet. Om du har möjlighet så är Björnön väldigt fint. Långgrunt men mysigt.

Minnena börjar komma tillbaka och det är så kul. Jag har tyvärr väldigt få minnen av min svårt sjuka tid.

Hoppas du mår bra! Skriver från mobilen om det är massa fel :). Kramar

Lina sa...

:D. Har börjat få en massa minnen nu. Det är både en saknad och en massa glädje. Dock har jag börjat inse hur mycket jag missat under mina sjuka år.

Önskar man kunde bada nu, älskar att bada, men det kan inge ha varit skönt att ligga på isen :P.

Den kommer nog fram tillslut :). Jobbigt att den var lite osynkad, men den skulle jag tvinga mig igenom att se ändå.

Ta hand om dig syster