torsdag 3 maj 2012

Svullnad

Igår när mamma kom hem så undrade hon vad jag gjort i ansiktet, hon tyckte att jag var så svullen. Gick in och tittade mig i spegeln och jag fick en chock. Såg ut som att jag ätit högdos kortison i en vecka eller två. Hela jag kände mig svullen och på kvällen så var mitt högra ben rejält svullet. Det har det varit ett tag nu och i början trodde jag det berodde på kortiosonet jag åt då. Men ansiktssvullnaden hade lagt sig lite. Idag när jag vaknade var allt okej igen. Tills runt 14 tiden när jag kände att det var jobbigt att hålla upp ögonen och att det spände väldigt i kinderna. Jag var då svullen igen. Ringde till min vårdcentral och fick tid dit kvart i fyra.
Där fick jag träffa en läkare som jag aldrig träffat innan, hon var jättetrevlig, men sa direkt att hon inte vet hur jag ser ut normalt. Och det har hon ju rätt i. Jag berättade allt och hon trodde att det berodde på antagligen, allergi, eller solen. Så idag så har jag tagit en cetirizin (allergimedicin) extra för att se om det ger sig. Jag tror mer på solen i så fall. Men jag ska inte hymla med att det är mycket pollen i år.
Ett orosmoment dock är om det beror på min medicin Humira. Men, jag ska ju till reumatologen på tisdag så jag ska ta upp allt då. Tar nu inte Humiran på grund av ett litet ingrepp som jag ska göra den 23 maj. Mer om det när det kommer närmare.

Tog 20 mg Metoject igår för andra veckan i rad. Får lite biverkningar men det ger nog med sig. Jag dubblade ju dosen så vad kan jag räkna med?! Blev 2 sprutor igår med, 1 vecka kvar sedan har jag 20 mg efter det. Hade 6 10 mg sprutor kvar. Så min dåvarande reumatolog tyckte det vore onödigt att kassera så det var bara att snällt ta 2 som hon sa till mig.
Dags att sova nu. Ta hand om er!

Inga kommentarer: